College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Status | ||
---|---|---|---|---|---|
1. We zetten in op sterke wijken | 2020-1.1 Vaststelling hernieuwd preventie en handhavingsplan alcohol | College | A | ||
2020-1.2 Afwegen of en hoe extra inzet gedaan kan worden op misbruik en te intensief gebruik van social media en het verbeteren van psychisch welbevinden en verslaving zoals lachgas en drugs onder jeugdigen. | Uitvoering | A | |||
2020-1.3 Amendement ‘gezonde jongeren bewegen meer’ ontwikkelen en het uitvoeren van preventieprogramma’s waarmee het sport- en beweeggedrag van kwetsbare jongeren wordt aangemoedigd. | College | ||||
2020-1.4 Sluitende aanpak jongeren inzetten | Uitvoering | A | |||
2020-1.5 Bepalen hoe preventieve, lichte jeugdhulp het best kan worden ingericht en wat hieronder valt (segment A) | Uitvoering | A | |||
2. Het beter bereiken van inwoners die hulp nodig hebben: risicogestuurde inzet | 2020-2.1 Pilot conflictscheidingen | Uitvoering | |||
2020-2.2 Pilot POH GGZ jeugd starten (met huisartsen) | Uitvoering | A | |||
2020-2.3 Pilot hoogbegaafdheid voortzetten | Uitvoering | ||||
2020-2.4 Pilot multi-probleem gezinnen starten | Uitvoering | ||||
2020-2.5 Acties vanuit het regioprogramma huiselijk geweld en kindermishandeling (HGKM) | Uitvoering | ||||
2020-2.6 Jonge mantelzorgers beter bereiken en ondersteunen | Uitvoering | A | |||
2020-2.7 Pilot vroegsignalering en vroeginterventie starten (kinderen 0-6) | Uitvoering | A | |||
2020-2.8 Acties kansrijke start voor alle jeugdigen in- of voortzetten (vanaf -9 maanden) | Uitvoering | ||||
2020-2.9 Monitoring en zo nodig ondersteunen 16+ jongeren die uitstromen uit onderwijs | Uitvoering | A | |||
3. We optimaliseren de samenwerking met partnerorganisaties | 2020-3.1 Pilot ondersteuning kinderen met hoogste ondersteuningsbehoefte op het speciaal basisonderwijs (SBO) *De acties met de partnerorganisaties vallen veelal onder de andere speerpunten. | Uitvoering | |||
4. Een toekomstbestendig en betaalbaar stelsel | 2020-4.1 Analyseren van beschikkingen en waar nodig aanpassen | Uitvoering | |||
2020-4.2 Evalueren taken/rollen jeugdhulpverleners | Uitvoering | ||||
2020-4.3 Evaluatie stelsel van (regionale) inkoop specialistische jeugdhulp | Uitvoering | ||||
2020-4.4 Dashboard specialistische hulp (segment B en C) uitbreiden met preventieve, lichte jeugdhulp (w.o. segment A) en sociaal domein | Uitvoering | A | |||
2020-4.5 Start casuïstiek onderzoek | Uitvoering | ||||
Status: 'A' = aanvullende toelichting |
Nummer actiepunt | Aanvullende toelichting |
---|---|
2020-1.1 | In programma 1.1 zorg en welzijn. |
2020-1.2 | Wordt opgenomen in uitvoeringsprogramma gezond in Amstelveen, zie programma 1.1 zorg en welzijn. Door Corona nog niet uitgevoerd. |
2020-1.4 | Zie programma 2, voortijdig schoolverlaten. |
2020-1.5 | Vertraging door ambtelijk capaciteitsgebrek. Dit wordt opgepakt na nieuwe inkoop specialistische jeugdhulp per 2022. |
2020-2.2 | Tegenslag in concretiseren pilot, zoals voorwaarden voor cofinanciering zorgverzekering, ruimtegebrek bij huisartsen en krapte op de arbeidsmarkt. Inmiddels is een oplossingsrichting gevonden. |
2020-2.6 | Het scholenproject heeft door Corona nog niet plaatsgevonden. |
2020-2.7 | Niet gestart door ambtelijke onderbezetting. |
2020-2.9 | Zie programma 2, aanpak voortijdig schoolverlaten. |
2020-4.4 | Betreft complex proces, verdeeld over meerdere afdelingen. Na een moeizame start heeft dit traject eind 2020 een nieuwe impuls gekregen, als vervolg op het onderzoek naar de kosten jeugdhulp door Significant. Loopt door in 2021 |