College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Status | ||
---|---|---|---|---|---|
1. Versterken positie (V)MBO in Amstelveen | 2020-1.1 Deelnemen aan het Techniekpact | Uitvoering | |||
2020-1.2 Top organiseren met bedrijven uit de regio gericht op samenwerking en promoten van VMBO opleidingen en beroepen | Uitvoering | A | |||
2. Het onderwijs voorbereiden op de groeiende stad | 2020-2.1 Met het onderwijs een oplossing zoeken voor de groei op de korte termijn | Uitvoering | |||
2020-2.2 Verder onderzoek met het oog op de middellange termijn | Uitvoering | A | |||
3. Versterken van de aansluiting zorgonderwijs. | 2020-3.1 Herijking Leerplicht en RMC | College | A | ||
2020-3.2 Versterken van de netwerken Schoolmaatschappelijk werk, Jeugdhulpverlening en andere betrokkenen | Uitvoering | A | |||
2020-3.3 Evaluatie mandaat schoolmaatschapppelijk werk VO | College | A | |||
4. Ontwikkelen veelzijdige aanpak voor toenemende internationalisering. | 2020-4.1 Opstellen van de notitie integraal taalbeleid | College | A | ||
2020-4.2 Vaststellen aanpak anderstalige kleuters | College | A | |||
5. Het bereik en de toegang tot een voorschoolse voorziening voor peuters vergroten. | 2020-5.1 Implementatie wettelijke urenuitbreiding Voorschoolse educatie | Raad | |||
2020-5.2 Invoeren monitor Voor- en Vroegschoolse Educatie | College | A | |||
Status: 'A' = aanvullende toelichting |
Nummer actiepunt | Aanvullende toelichting |
---|---|
2020-1.2 | Is gekoppeld aan de uitvoering techniekpact. een dergelijke bijeenkomst is niet digitaal uit te voeren en is daarom uitgesteld. |
2020-2.2 | In 2020 zij er gesprekken gevoerd. Er is een aantal mogelijkheden genoemd die verder worden uitgewerkt. Dit moet in 2021 resulteren in het IHP2. |
2020-3.1 | De leerplicht en RMC hebben vel extra werk gehad in de coronatijd. door deze werkdruk is de herijking vertraagd. |
2020-3.2 | Dit is een doorlopend proces |
2020-3.3 | wordt ieder halfjaar geevalueerd |
2020-4.1 | Een integraal Taalbeleid moet worden opgesteld samen met de scholen en andere stakeholders. Door de corona waren er andere prioriteiten. Daarnaast kunnen beleidsvormende overleggen beter live gevoerd worden, wat niet mogelijk was. |
2020-4.2 | Deze aanpak moet in samenwerking met het onderwijs worden opgesteld. De door de coronacrisis waren er andere prioriteiten. Een goede aanpak kan alleen ontwikkeld worden door live bijeenkomsten en overleggen. |
2020-5.2 | De bestaande resultaatafspraken Voor- en Vroegschoolse educatie vragen om herziening omdat de werkwijze onvoldoende effectief is. Het plan is om de wettelijke verplichte resultaatafspraken te koppelen aan een bredere monitor VVE waarin tevens de doorstroom van VE-kinderen vanuit de VE-peutergroep naar het basisonderwijs wordt gevolgd. De gesprekken hierover met het onderwijs hebben vanwege Corona niet in 2020 kunnen plaatsvinden. Er is inmiddels een start gemaakt met het realiseren van een nieuwe monitor VVE. Deze is naar verwachting gereed in de 2e helft. |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Omschrijving | Type | Status | ||
---|---|---|---|---|
2020-1. Herijking van het beleidskader Voorschoolse Educatie en Peuterarrangementen | Raad | A | ||
Status: 'A' = aanvullende toelichting |
Nummer | Aanvullende toelichting |
---|---|
2020-1 | Het huidige beleidskader wordt herzien vanwege de wettelijke uitbreiding van het aanbod Voorschoolse educatie en de internationale doelgroep kinderen en ouders. Deze doelgroep vraagt een aangepast beleid t.a.v. het taalaanbod, interculturele communicatie en het ouderbeleid. In 2020 is een start gemaakt met het nieuwe waarderingskader. Vanwege Corona was er onvoldoende tijd bij kinderopvangaanbieders, de schoolbesturen en de gemeente om het waarderingskader af te ronden. Het waarderingskader wordt volgens de planning nu juni 2021 aan de Raad voorgelegd ter besluitvorming. |