2.2 Onderwijs en ontplooiing

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2020

Rekening 2020

Saldo

Programma

2019

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2020

4.1 Openbaar basisonderwijs

124

123

123

0

123

123

0

123

1

4.2 Onderwijshuisvesting

2.688

3.215

4.976

1.261

3.715

5.339

1.585

3.754

38

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

2.719

3.409

4.072

1.131

2.942

4.311

1.244

3.067

125

5.1 Sportbeleid en activering

4.229

4.502

4.496

50

4.446

4.263

50

4.213

-233

5.2 Sportaccommodaties

941

763

3.180

2.650

530

2.990

2.321

669

139

5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie

4.076

4.375

5.174

0

5.174

5.806

584

5.222

48

5.4 Musea

1.398

1.416

1.466

0

1.466

1.472

0

1.472

6

5.5 Cultureel erfgoed

250

274

399

0

399

418

13

406

7

5.6 Media

2.083

2.236

2.151

0

2.151

2.130

0

2.130

-22

Totaal saldo van baten en lasten

18.507

20.312

26.037

5.091

20.945

26.851

5.797

21.055

110

Reservemutatie

955

3.448

23.885

35.724

-11.840

20.377

32.789

-12.413

-573

Resultaat

19.462

23.759

49.921

40.816

9.106

47.228

38.586

8.642

-463

4.2 Onderwijshuisvesting
Planvorming scholenlocatie Orion (voordeel € 95.000)
De afwijking op onderwijshuisvesting wordt grotendeels veroorzaakt doordat een deel van het benodigde budget voor Onderwijshuisvesting nieuwbouw en renovatie niet is besteed in 2020. Dit betreft € 95.000 voor planvorming scholenlocatie Orion. Dit bedrag is eveneens in 2020 niet onttrokken uit de reserve overige toekomstige huisvesting.

Planvorming Onderwijs Amstelveen-Zuid (voordeel € 50.000)
Het budget van € 50.000 voor planvorming Onderwijs Amstelveen-Zuid is in 2020 niet besteed. Eind 2020 is een plan van aanpak opgesteld om onderzoek te doen naar een palet aan extra voorzieningen, met als doel de druk op de VO-scholen in Amstelveen te verlichten en het VO-aanbod in de regio Amstelland te verrijken. De motie “Niet nog grotere middelbare scholen maar breder aanbod”, die in de raadsvergadering van 18 november 2020 is aangenomen, roept het college eveneens op om hier in 2021 invulling aan te geven. Het onderzoek wordt in samenwerking met het Regionaal Plan Onderwijsvoorzieningen Amstelland (RPO) uitgevoerd. De resultaten worden in het Integraal Huisvestingsplan deel 2 en in het RPO opgenomen. Het budget van € 50.000 dat hiervoor in het CUP is opgenomen is nodig om de onderzoekskosten te kunnen betalen. Het collegevoorstel bij deze jaarstukken bevat een beslispunt om € 50.000 over te hevelen naar 2021.

Onderhoud onderwijsgebouwen (nadeel € 273.000)
De werkelijke onttrekking is door een inhaalslag op Meerjarige onderhoudsprojecten onderwijsgebouwen (MOP) bijna € 273.000 hoger dan begroot.

Onderwijshuisvesting te verrekenen met gebruikers (voordeel € 283.000)
De baten voor doorbelaste kosten aan onderwijsinstellingen vallen € 251.000 hoger uit dan begroot. Dit heeft te maken met meer uitgevoerd werk wat doorbelast kon worden dan voorzien. Tevens hoge inkomsten € 32.000 aan jaarlijkse rijksvergoeding (Londo) voor vervangen armaturen, groepsborden en beveiliging 2020.

Divers onderwijshuisvesting (nadeel € 93.000)
Voor de tijdelijke huisvesting van het Keizer Karel college en het Amstelveen college zijn in 2020 € 78.000 extra kosten gemaakt door vertraging in de ontwikkelingen. Daarnaast zijn er € 83.000 extra kosten gemaakt ten behoeve van tijdelijke huisvesting van diverse scholen

Een deel wordt gecompenseerd door lagere energielasten van € 68.000. De onderschrijding op de energielasten is veelal te wijten aan de sluiting van de scholen in verband met Corona waardoor er minder energiegebruik is en aan besparingen op energiekosten door verduurzamingsmaatregelen (LED-verlichting) en het plaatsen van zonnepanelen.  

Belasting (voordeel € 80.000; neutraal met 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden)
Tot slot is er sprake van een voordeel op de OZB aanslagen. Volgens de Wet op het primair onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs kunnen de schoolbesturen de aanslagen OZB (eigenaar en gebruiker) declareren bij de gemeente. Vanaf 2020 is er voor gekozen deze aanslagen niet meer naar de scholen te sturen, maar naar de gemeente. Het gevolg van deze wijziging is dat het taakveld Onderwijshuisvesting sprake is van voordeel van € 80.000, terwijl op programma 5 bij het taakveld 0.3 beheer overige gebouwen en gronden een nadeel van € 80.000 zichtbaar is. Dit effect is per saldo budgettair neutraal en wordt in de begroting 2021 e.v. hersteld.

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Compensatie ouderbijdrage voorschoolse educatie (voordeel € 19.000)
Vanwege Corona was de kinderopvang gesloten in de periode 15 maart t/m 7 juni mei 2020. Kinderopvangaanbieders van gemeentelijke subsidieplaatsen Voorschoolse Educatie en Peuterarrangementen hebben ouders gecompenseerd voor de ouderbijdrage in deze periode. Zij kunnen deze compensatie declareren bij de gemeente die hiervoor extra middelen beschikbaar heeft gesteld.
In juli hebben wij de aanbieders gevraagd een factuur te sturen voor de compensatie ouderbijdrage. Een aantal organisaties heeft dit niet gedaan. Zij waren in de veronderstelling dat de gemeentelijke compensatie ook verrekend kon worden bij de aanvraag van vaststellingssubsidie 2020. Dit was eerder zo door de gemeente gecommuniceerd met de aanbieders.

Het collegevoorstel bij deze jaarstukken bevat een beslispunt om € 19.000 over te hevelen naar 2021 voor de compensatie ouderbijdrage voorschoolse educatie en peuterarrangementen (Lokaal coronafonds). Tegelijk met de aanvraag van de vaststellingssubsidie wordt door enkele organisaties alsnog deze factuur verstrekt. Dit leidt tot een declaratie bij de gemeente van afgerond € 32.000.

Ondersteuning anderstalige leerlingen (nadeel € 140.000 lasten, voordeel € 51.000 baten)
In het bestuurlijk overleg Regionale Educatieve Agenda heeft het voortgezet onderwijs aangegeven dat de ondersteuning van anderstalige leerlingen in het reguliere onderwijs onvoldoende is. Aanleiding was een brandbrief van het Praktijkonderwijs. Het gaat niet alleen om leerlingen die uit de ISK komen, maar ook kinderen van internationale kenniswerkers. Dit is pas in de loop van het jaar aangekaart en daarom niet opgenomen in de begroting. Het plan van aanpak is pas het vierde kwartaal ingediend.
Het college van Amstelveen herkent de door de schoolbesturen aangekaarte problematiek en heeft, samen met de colleges van andere gemeenten (€ 51.000 bijgedragen) in de regio, besloten om hierin te willen ondersteunen. Het is een regionale subsidie waaraan naast de regiogemeenten, ook het samenwerkingsverband meebetaalt. Het is een projectsubsidie om de ondersteuning een snelle start te geven.

Leerlingenvervoer (nadeel € 50.000)
Het aantal leerlingen dat gebruik maakt van het Leerlingenvervoer is met 13% toegenomen. Het aantal gereden ritten is daardoor ook toegenomen. Vanwege Corona-coulanceregeling zijn tot september 2020 de niet gereden ritten voor 80% vergoed. De vervoerders rijden meer soloritten dan vorig jaar. Dit heeft met name te maken met het niet kunnen combineren van leerlingen naar bepaalde eindbestemmingen. Vanwege het leveren van maatwerk is ook het aantal geïndiceerde soloritten toegenomen. Bij soloritten wordt door de vervoerder een prijsopslag gehanteerd van 50%. In 2019  was dit 15%.

5.1 Sportbeleid en activering
Ondanks de aandacht die het college steeds heeft gegeven aan de subsidies voor duurzaamheidsinvesteringen voor sportaccommodaties is € 137.000 niet gebruikt. Vanwege covid-19 zijn veel sportactiviteiten en sportevenementen niet georganiseerd waardoor er geen bijdrage vanuit de gemeente nodig was. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 95.000. Wel is er aan sportverenigingen steun verleend uit het lokale noodfonds.

5.2 Sportaccommodaties
Regeling stimulering specifieke uitkering sport (voordeel € 168.000)
De definitieve Specifieke uitkering voor sport is € 347.000 lager dan de aanvraag van februari 2019. Hiertegenover staat een lagere bijdrage aan Amstelveen Sport van € 179.000.
Vanwege onder andere Corona en overige faseringsvraagstukken zijn niet alle investeringen/ onderhoudsactiviteiten aan sportaccommodaties in 2020 uitgevoerd. Ook exploitatiekosten van zowel de gemeente Amstelveen als Amstelveen Sport zijn hierdoor lager dan in de aanvraag opgenomen budgetten.

5.3 Cultuurpresentatie, - productie en - participatie
Ondersteuningsmaatregel Amstelveense kunstenaars (voordeel € 35.000)
Het college heeft op 30 juni 2020 besloten om een ondersteuningsmaatregel voor Amstelveense kunstenaars van € 35.000 in het leven te roepen, die een tijdelijke expositie en bij resterend budget de aanschaf van één of meerdere kunstwerken behelst. Door de aanhoudende coronamaatregelen bleken de mogelijkheden om dit jaar een dergelijke expositie te organiseren beperkt. De Open Atelierroute, waarmee de tijdelijke expositie gecombineerd zou worden, kon om die reden ook niet doorgaan. Het ontbrak bovendien aan tijd om op korte termijn een kwalitatieve expositie te organiseren, vanwege de coronacrisis en de daarmee gepaard gaande extra ondersteuning van culturele instellingen en intensieve communicatie vanuit de gemeente met de sector. Met het zicht op een vaccin is de verwachting dat de coronamaatregelen een tijdelijke expositie in 2021 wel toelaten. Het collegevoorstel bij deze jaarstukken bevat een beslispunt om € 35.000 over te hevelen naar 2021 voor de ondersteuningsmaatregel Amstelveense kunstenaars (Lokaal coronafonds).

Subsidie Provinciaal Noodfonds Sociale Infrastructuur aan culturele instellingen (voor en nadeel van € 584.200)
De provincie Noord-Holland heeft vanwege de Coronacrisis een Provinciaal Noodfonds Sociale Infrastructuur van 10 miljoen in het leven geroepen. Op 27 oktober 2020 hebben de Gedeputeerde Staten positief besloten op de aanvraag van de gemeente Amstelveen voor vijf culturele instellingen. Er is € 584.200 beschikbaar gesteld voor Amsterdamse Bostheater, Platform C, VU Cultuurcentrum Griffioen, Schouwburg Amstelveen en Cobra Museum voor Moderne Kunst. De gemeente Amstelveen heeft aanvullende corona gerelateerde subsidie en huurkwijtschelding toegekend aan deze instellingen voor een totaalbedrag van € 716.928, waarmee de gemeente tegemoetkwam aan de matchingsvereiste van het Provinciaal Noodfonds om 35% bij te leggen. De bijdrage van de provincie is toegekend aan de gemeente Amstelveen en vervolgens één op één overgemaakt aan de betreffende culturele instellingen, waardoor een overschrijding van de baten van € 584.200 en een overschrijding van de lasten van € 584.200 ontstaat.

Garantiesubsidies P60 en Annakerk Amstelveen (nadeel € 80.000)
Het college heeft op 24 november 2020 ingestemd met een garantiesubsidie van € 37.000 aan P60 en heeft op 15 december 2020 ingestemd met een garantiesubsidie van € 43.000 aan Annakerk Amstelveen. Ten tijde van de tweede tijdvakrapportage waren deze subsidies niet voorzien en is de begroting zodoende niet gewijzigd, waardoor een overschrijding van de lasten van in totaal € 80.000 ontstaat.

Reservemutatie (voordeel op programma € 573.000)
Het voordeel op programma 2 betreft voornamelijk de reservemutatie. Hiervan betreft een gedeelte het onder taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting vermelde verschil ad. € 95.000 inzake "Planvorming scholenlocatie Orion", waardoor minder wordt onttrokken (lagere baten op programma 2) aan de reserve "overige toekomstige huisvestingsvoorzieningen".

Het belangrijkste verschil betreft echter de systematiekwijziging voor de dekking van investeringen in maatschappelijk vastgoed. Zie hiervoor het raadsbesluit 'Aanbieden Programmabegroting 2021' met bijbehorende aanvullende voorstellen per 11 november 2020. Deze wijziging heeft verschillende effecten, waaronder de afwikkeling met de reserve dekking kapitaallasten. Voor 2020 kan de  afwikkeling met deze reserve achterwege blijven voor "Piet Hein" en "Landtong". Dit leidt tot lagere lasten op programma 2 van respectievelijk € 468.000 en € 200.000.

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2021 13:59:39 met de export van 06/29/2021 13:51:28