2.8 Algemene dekkingsmiddelen

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2020

Rekening 2020

Saldo

Programma

2019

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2020

0.5 Treasury

-2.933

-31.245

7.102

62.334

-55.232

-299

62.601

-62.899

-7.667

0.61 OZB Woningen

-10.567

-10.862

1.083

11.798

-10.716

1.129

11.850

-10.721

-5

0.62 OZB Niet woningen

-10.335

-10.260

352

11.039

-10.687

352

10.784

-10.431

256

0.64 Belastingen overig

49

56

56

0

56

56

0

56

0

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds

-106.262

-108.724

0

115.146

-115.146

0

115.636

-115.636

-490

0.8 Overige baten en lasten

46

1.070

7.340

-1.740

9.080

1.229

486

742

-8.337

0.9 Vennootschapsbelasting (VPB)

1.214

461

73

0

73

-593

0

-593

-666

Totaal saldo van baten en lasten

-128.789

-159.504

16.005

198.577

-182.572

1.874

201.357

-199.483

-16.910

Reservemutatie

4.000

18.975

24.200

9.925

14.275

24.200

9.364

14.836

561

Resultaat

-124.789

-140.529

40.205

208.502

-168.297

26.074

210.721

-184.647

-16.350

0.5 Treasury
De ECB heeft eind 2020 aangegeven dat banken die er goed voor staan mogelijk weer dividend gaan uitkeren aan hun aandeelhouders. De BNG is voldoende solide om dividend uit te keren en bij het opstellen van de jaarstukken wordt het dividend beoordeeld als een uitgestelde betaling. In de jaarrekening wordt nu alsnog een dividendopbrengst BNG in 2020 opgenomen van afgerond € 0,2 miljoen. Na aframing in de 2e tijdvak betekent dit een eenmalig voordeel. In januari is vooruitlopend op deze jaarrekening het voordeel op dividend in een collegebrief meegedeeld.

Na de splitsing van Eneco Holding N.V. is de gedachte altijd geweest dat de boekwaarde van de aandelen Eneco Holding N.V. (nominaal € 100 per aandeel) overgedragen waren naar de Eneco Groep N.V. én Amstelveen nieuwe aandelen voor Stedin had ontvangen met een nominale waarde van € 0,01. De “dure aandelen” zijn echter niet overgedragen aan de Eneco Groep N.V. maar aan Stedin Holding N.V. Ten onrechte is daardoor begroot dat de boekwinst verkoop Eneco deels gebruikt moest worden om € 7,4 miljoen af te boeken aan aandelenkapitaal.

0.61 OZB woningen en 0.62 OZB Niet woningen
De taakvelden 0.61 en 0.62 bevatten naast de OZB-inkomst ook uitvoeringslasten/-baten om deze inkomst te realiseren.

Het tekort betreft nagenoeg volledig een correctie op de WOZ-waarde van niet-woningen in 2019. Zolang bezwaarschriften niet volledig zijn afgehandeld is de opbrengst lastig te bepalen doordat deze categorie woningen een grote diversiteit kent in waarde.
De werkelijke opbrengst over het aanslagjaar 2020 zal nog wijzigen door het opleggen van aanslagen en het afhandelen van bezwaarschriften in 2021.

0.7 Algemene uitkering
mutaties na septembercirculaire (voordeel € 0,5 miljoen)
De actuele begrotingsraming 2020 is gebaseerd op de septembercirculaire. De uitkomsten daarvan zijn meegenomen in de begrotingsraad van 11 november 2020.

De notitie "decembercirculaire gemeentefonds 2020" meldt dat voor het verslagjaar 2020 een voordeel van € 0,5 miljoen. Dit betreft toegekende middelen ter compensatie van gevolgen corona van € 0,2 miljoen. Na de septembercirculaire zijn aantallen in de maatstaven gewijzigd en voor Amstelveen betekent dit een aanvullende uitkering van € 0,2 miljoen. Daarnaast wordt in de notitie melding gedaan van een incidenteel voordeel over oude jaren van € 0,1 miljoen.

stellige uitspraak BBV algemene uitkering (balanspost)
Met betrekking tot de algemene uitkering heeft de commissie BBV een stellige uitspraak gedaan. Dit houdt in dat in de jaarrekening het accres van de algemene uitkering wordt opgenomen conform de in het jaar laatst gepubliceerde accresmededeling die doorgaans is opgenomen in de septembercirculaire van het boekjaar. De cijfers is dit jaarverslag wijken hier niet van af. Wel is ten opzichte van de opgave van het Ministerie van BZK een eigen aanname gemaakt voor de aftrekpost WOZ-capaciteit.

OZB aftrekpost
De hoogte van de algemene uitkering uit het gemeentefonds van een gemeente hangt onder andere af van de zogenoemde ‘OZB-belastingcapaciteit’ van een gemeente. Het idee daarachter is: hoe meer geld een gemeente aan OZB kan binnenhalen, des te minder geld uit het gemeentefonds nodig is.

Bij opmaak van de jaarrekening wordt een actuele stand van de WOZ-waarden berekend aan de hand van gegevens die de belastingsamenwerking Gemeentebelastingen Amstelland aanlevert. Deze stand is actueler dan de gegevens die bij het CBS bekend zijn. De algemene uitkering 2020 is gebaseerd op de actuele hogere WOZ-waarden en voor 2020 leidt dit tot een lagere algemene uitkering van € 239.000.

0.8 Overige baten en lasten
Lokaal coronafonds (€ 8,6 miljoen voordeel)
In de raad van 8 april 2020 is besloten tot het instellen van een lokaal coronafonds van € 15 miljoen. In afwachting van besluitvorming over onttrekkingen aan dit fonds is dit plafondbedrag opgenomen als stelpost op algemene dekkingsmiddelen. In de tweede tijdvak is door de raad ingestemd met een onttrekking aan dit fonds voor 2020 van € 8,5 miljoen. Het collegevoorstel bij deze jaarstukken bevat een beslispunt om €  6,5 miljoen over te hevelen naar 2021.

Eén van de toegekende budgetten betreft afgerond € 2,0 miljoen voor "Garantiesubsidie gericht op maatschappelijk voorzieningen, sport en cultuur". Het is op dit moment onduidelijk welke organisaties dit zal betreffen, maar verwacht wordt dat dit bedrag in 2021 nodig zal zijn. In afwachting van besluitvorming over instanties die van dit bedrag gebruik zullen maken is de € 2,0 miljoen gereserveerd op algemene dekkingsmiddelen. Ook voor dit bedrag zal worden voorgesteld het over te hevelen naar 2021.

In de collegebrief eind januari over het Lokaal coronafonds staat gemeld dat van de beschikbaar gestelde budgetten € 2,9 miljoen beschikbaar moet blijven voor uitgaven in 2021. Daarnaast kan van de getroffen maatregelen € 897.000 vrijvallen en in 2021 benut worden voor andere maatregelen. Niet alleen de hiervoor vermelde € 6,5 miljoen moet dus worden overgeheveld naar 2021, maar ook de in deze alinea vermelde bedragen van totaal € 3,8 miljoen.

Voorziening dubieuze debiteuren (€ 0,5 miljoen nadeel)
Via het Lokaal coronafonds is in de raad van 11 november 2020 € 0,5 miljoen beschikbaar gesteld voor dubieuze debiteuren. Overeenkomstig de politieke wens is ruimhartig omgegaan met verzoeken om uitstel van betalingen en/of betalingsregelingen.

Bij opmaak van de rekening blijkt het openstaande debiteurensaldo belastingdebiteuren over het meest recente belastingjaar (2020) substantieel hoger dan in de afgelopen jaren. Normaal gesproken wordt ervan uitgegaan dat deze meest recente vorderingen zullen worden betaald. De vraag is of dit extra volume van openstaande vorderingen ad. € 600.000 volledig binnenkomt.
Daarnaast is van de nog af te dragen toeristenbelasting over 2019 (dus voor de coronapandemie) € 600.000 nog niet betaald. Feitelijk is dit nu een kredietverstrekking geworden. De toeristen hebben dit bedrag aan de ondernemers betaald in 2019, maar het wordt nu gebruikt om andere betalingsverplichtingen te voldoen.

Ter afdekking van het debiteurenrisico is voor 75% (€ 0,9 miljoen) een dotatie gedaan aan de voorziening dubieuze debiteuren voor aanslagjaar 2020. Vanuit de interne richtlijnen is dit normaal gesproken 0%. Daarnaast is de voorziening voor de aanslagjaren 2019 en ouder opnieuw bepaald bij opmaak van de rekening. Dit betekent een dotatie aan de voorziening van € 0,1 miljoen. De totale dotatie is daarmee € 0,5 miljoen hoger dan het bedrag dat is toegekend via het lokaal coronafonds.

Rijksbijdrage Ministerie Rijkswaterstaat (voordeel € 185.000)
In 2014 is een Rijksbijdrage van het Ministerie Rijkswaterstaat bepaald voor afkoopsom plankosten inclusief leges voor de verbreding van de A9. Dit bedrag is in twee tranches betaald, waarbij de laatste tranche in 2020 is betaald. Door indexering vanaf 2014 heeft het Ministerie een aanvullende vergoeding betaald van € 185.000.

0.9 Vennootschapsbelasting (VPB)
Actualisering van bouwgrondexploitaties met een aangepast resultaat (in totaalbedrag of per jaarschijf) heeft een directe invloed op de VPB last. In 2020 ontstaat hierdoor een incidenteel voordeel. In de Perspectiefnota 2021 wordt een actueel meerjarig beeld voor de VPB verplichting ter besluitvorming voorgelegd.

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2021 13:59:39 met de export van 06/29/2021 13:51:28