bedrag x € 1.000 | bijgestelde begroting | jaarrekening | verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
taakveld + omschrijving | a. toe-voeging | b. ont-trekking | c=a-b verschil | stand 1jan | d. toe-voeging | e. ont-trekking | stand 31dec | f=d-e verschil | g=c-f |
0.8 Alg. pensioenwet politiek ambtsdragers + wachtgeld | 356 | 134 | 222 | 3.900 | 433 | 254 | 4.079 | 179 | 43 |
0.8 Dubieuze debiteuren | 0 | 0 | 0 | 818 | 1.124 | 164 | 1.778 | 960 | -960 |
0.8 Dubieuze vorderingen op openbare lichamen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 Algemene dekkingsmiddelen | 356 | 134 | 222 | 4.718 | 1.557 | 419 | 5.857 | 1.139 | -917 |
Algemene pensioenwet politiek ambtsdragers (APPA)
Voor het bepalen van de voorziening is de rekenrente van essentieel belang. Hoe hoger de rente, hoe lager de waarde van het lopende jaar moet zijn om in de toekomst aan de verplichtingen te kunnen voldoen.
Een lagere rekenrente per 1 januari 2021 (0,082 t.o.v. 0,290% per 1 januari 2020) en in mindere mate aanpassing van de sterftetabellen betekent dat een aanvullende dotatie aan de wachtgeldvoorziening noodzakelijk was van € 277.000. In het raadsvoorstel budgetoverheveling van december was hiervoor € 200.000 ingeschat.
dubieuze debiteuren
In de verordening 212 staan gedragsregels voor het bepalen van het saldo dubieuze debiteuren. De voorziening geeft een indicatie van de vorderingen waar de gemeente een risico loopt ten aanzien van het (volledig) terugontvangen van vorderingen.
De noodzakelijke omvang wordt vastgesteld door afhankelijk van de ouderdom van de openstaande posten een bepaald percentage als dubieuze vordering te beschouwen; tussen 1 en 2 jaar is dit 50%, tussen 2 en 3 jaar 75% en voor oudere vorderingen 100%. Op het programma staat nader toegelicht dat vanwege de corona-pandemie ook voor vorderingen korter dan 1 jaar een voorziening is getroffen van € 0,9 miljoen.
Dit leidt tot een voorziening per 31 december 2020 van € 1.778.000. De grootste post hierbinnen betreft belastingdebiteuren.