3 Paragrafen

3.6 Grondbeleid

Aanduiding van de wijze waarop het grondbeleid wordt gevoerd

De gemeente Amstelveen beschikt (nog) over een beperkte voorraad ontwikkelgronden. Gezien de (financiële) risico’s die verbonden zijn aan grote voorinvesteringen bij actief grondbeleid is de gemeente terughoudend met het aankopen van gronden. De gemeente Amstelveen is hierdoor aangewezen op het voeren van een overwegend facilitair grondbeleid en geeft pro-actief ruimte aan private partijen om hun gronden zelf te ontwikkelen.

Bij actief grondbeleid volgen resultaatnemingen uit lopende grondexploitaties. Indien een project zeker met een positief resultaat zal afsluiten is het verplicht eerder tot winstneming over te gaan. Het Besluit begroting en verantwoording (BBV) stelt deze randvoorwaarden voor vervroegde winstneming. Deze zijn opgenomen in de Notitie grondexploitaties 2019 van de commissie BBV (juli 2019). In deze notitie wordt de zogenoemde POC methode voorgeschreven voor winstnemingen. Door toepassing van deze methode worden winsten genomen naar rato van de voortgang van het project.

Bij facilitair grondbeleid verhaalt de gemeente kosten op private partijen om de ontwikkeling mogelijk te maken. Dit is voor de gemeente wettelijk verplicht. Eventueel ontstane tekorten of overschotten worden zoveel mogelijk in het jaar waarin ze zich voordoen verantwoord.

De woningmarkt in de regio van Amstelveen staat nog immer onder hoge druk. In 2020 zijn positieve resultaten gerealiseerd bij de verkoop bouwgronden voor woningen. Door de enorme druk op de woningmarkt Amsterdam blijft het prijsniveau van bouwrijpe grond stijgen, ondanks de corona crisis. De prijsontwikkeling op de langere termijn is onzeker.  

Verbetering op de markt voor bouwkavels ten behoeve van de realisering van werklocaties (bedrijventerreinen en kantoren) is in beweging, maar die beweging beperkt zich tot Amstelveen Noord waar met name eigenaren in Kronenburg zoeken naar een mix van functies. Sec het ontwikkelen van kantoren is niet aan de orde. Het structurele overaanbod van kantoren en bedrijventerreinen wordt bestreden door mee te werken aan transformatie van bestaande locaties naar nieuwe bestemmingen.
In 2020 is de ontwikkelvisie voor de transformatie van bedrijventerrein Legmeer. door de gemeenteraad vastgesteld. Daarnaast heeft de Provincie eind 2018 aangegeven medewerking te verlenen aan het ontwikkelen van het bedrijventerrein Amstelveen Zuid (BTAZ). De Startnotitie voor BTAZ is in 2020 door de raad vastgesteld. In 2020 is een aantal projecten verder uitgewerkt. Voor Startbaan 16 wordt gebruik makend van de coördinatieregelen het vaststellingsbesluit voor het bestemmingsplan gecombineerd met de omgevingsvergunning. De bouw van de ruim 500 woningen kan daarmee vanaf 2021 gefaseerd starten. Voor de projecten Charlotte van Montpensierlaan, Haagbeuklaan, Acacialaan, Oostelijke Poeloever fase 2 en Oostelijk Halfrond 9 zijn de Startnotities vastgesteld. De bouw van de 13 individuele kavels aan de Hortensialaan 1 is afgerond. Aan de Van Heuven Goedhartlaan 933 is het Medisch Centrum gerealiseerd en inmiddels in gebruik genomen. Project Straat van Messina is afgerond. In project Middenwaard gaat de bouw van de individuele kavels gestaag door. De uitgifte van de overige gronden in project Middenwaard is voorbereid. Voor project Kronenburg is de ruimtelijke procedure gestart. Ook voor project Landtong is de ruimtelijke procedure gestart. De bouw van de projecten Startbaan 8, Biesbosch 225, Bankrashof 3, Klaasje Zevenster fase 2 loopt op schema. In 2020 is het initiatief Ouderkerkerlaan 150 opgepakt en is de voorovereenkomst gesloten.

Tenslotte is het mogelijk dat reeds tijdens de voorbereiding de particuliere ontwikkelaar afziet van de verdere ontwikkeling van zijn initiatief. Er resteert in een dergelijk geval geen wettelijke grondslag voor het gemeentelijk kostenverhaal. Om dit risico te beperken wordt, na de vaststelling van de “Quick scan”, een afspraak gemaakt over de financiering van ambtelijke plankosten in de voorbereidende fase via een voorovereenkomst. Dit vindt plaats in drie stappen. Middels de zogenaamde brief opstartkosten worden kosten voor het opstellen van de projectnotitie (het opstarten van het project) en het opstellen van de voorovereenkomst in rekening gebracht. Vervolgens wordt in de voorovereenkomst geregeld dat de kosten tot en met het vaststellen van de Startnotitie worden verhaald plus de kosten voor opstellen van de anterieure overeenkomst. In de anterieure overeenkomst worden alle kosten voor het realiseren van het project verhaald die de gemeente moet maken.  

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2021 13:59:39 met de export van 06/29/2021 13:51:28