Op de programmabladen wordt nader ingegaan op de mutaties voor dit verslagjaar van de voorzieningen. De eerste kolom van de overzichten verwijst naar het programmanummer, waarbij "8" verwijst naar algemene dekkingsmiddelen.
voorziening | doel voorziening |
---|---|
P2: onderhoud onderwijs-gebouwen | Zie onderhoud Vastgoed. |
P5: (huur)woonwagens en -lokaties | Zie onderhoud Vastgoed. |
P5: onderhoud Vastgoed | Via het besluit uniformering begrotingssystematiek vastgoed wordt niet gewerkt met kapitaallasten, maar met inpassing van meerjaarlijkse onderhoudsbudgetten (MOP) in de budgetten. De bestaande boekwaarde en kapitaallasten geven namelijk geen juist beeld geven voor de vervangingsvraag. |
P5: facilitaire projecten | Door gewijzigde wetgeving vallen facilitaire projecten niet meer onder de balanspost “Voorraden”. Het in de voorziening “Verliesgevende projecten” opgenomen bedrag dat betrekking heeft op facilitaire projecten is ingaande 2016 in deze voorziening opgenomen. |
P6: sociaal statuut brandweer | Met ingang van 1 januari 2012 maakt de Brandweer Amstelveen onderdeel uit van de regionale Brandweer Amsterdam-Amstelland (conform raadsbesluit nummer 89 van 1 november 2007). Een aandachtspunt voor de regionalisering is de harmonisering van de arbeidsvoorwaarden. Er is voor gekozen de arbeidsvoorwaarden van de gemeente Amsterdam te hanteren (Rechtspositie Gemeente Amsterdam). Voor de overgang naar de arbeidsvoorwaarden van de gemeente Amsterdam is tot 1 januari 2018 een overgangsregeling bepaald in overeenstemming met de bonden. |
P8: alg. pensioenwet politiek ambtsdragers + wachtgeld | Op grond van indicatieve berekeningen wordt periodiek het redelijkerwijs in te schatten uitgavenniveau voor wachtgelden en pensioenen van (met name) voormalig wethouders vastgesteld. |
P4: afkoop onderhoud graven | Bekostiging van het onderhoud van graven met de hiervoor van particulieren ontvangen afkoopsommen. |
P4: uitgifte graven | Bekostiging van het grafrecht met de hiervoor van particulieren ontvangen afkoopsommen voor gebruik van het graf. |
P4: begraafplaats Zorgvlied | Egaliseren van het exploitatieresultaat ten einde een evenwichtige tariefsontwikkeling mogelijk te maken. |
P4: huishoudelijk afval | Egaliseren van het exploitatieresultaat ten einde een evenwichtige tariefsontwikkeling mogelijk te maken. |
P4: riolering | Egaliseren van het exploitatieresultaat ten einde een evenwichtige tariefsontwikkeling mogelijk te maken. |
P4 : vervangen riolen | Ter dekking van (een deel van) de toekomstige vervangingsinvesteringen, met het oog op een verantwoorde en gelijkmatige ontwikkeling van de lastendruk op langere termijn. |
P5: bouwgrondexploitatie en bouwgrond | Voor verliesgevende grondexploitaties moet direct een verliesvoorziening worden getroffen. |
P1, 4, 5 en 8: debiteuren | De voorziening debiteuren bevat een bedrag voor mogelijk oninbare vorderingen. De voorziening wordt bij opmaak van de rekening geactualiseerd. |
bedrag x € 1.000 | Boekwaarde 1januari | Toevoeging | Vrijval | Aanwending | Boekwaarde 31december |
---|---|---|---|---|---|
P5: Facilitaire projecten | 669 | 495 | 221 | 0 | 943 |
P8: Alg. pensioenwet politiek ambtsdragers + wachtgeld | 3.900 | 433 | 0 | 254 | 4.079 |
a1. Verplichting, verlies en risico | 4.569 | 928 | 221 | 254 | 5.022 |
P2: Onderhoud onderwijsgebouwen | 394 | 576 | 40 | 529 | 400 |
P5: (Huur) woonwagens en -lokaties | 412 | 341 | 332 | 57 | 364 |
P5: Onderhoud Vastgoed | 5.566 | 2.851 | 101 | 3.022 | 5.294 |
a2. Egalisatie van kosten | 6.371 | 3.768 | 474 | 3.608 | 6.058 |
P4: Vervanging riolering | 0 | 2.800 | 0 | 0 | 2.800 |
a3. Toekomstige vervanging via heffing | 0 | 2.800 | 0 | 0 | 2.800 |
P4: Afkoop onderhoud graven | 2.918 | 776 | 0 | 341 | 3.354 |
P4: Begraafplaats Zorgvlied | 0 | 240 | 0 | 0 | 240 |
P4: Huishoudelijk afval | 0 | 231 | 0 | 0 | 231 |
P4: Riolering | 3.443 | 760 | 2.800 | 0 | 1.403 |
P4: Uitgifte graven | 4.247 | 712 | 0 | 572 | 4.387 |
a4. Middelen van derden met specifieke besteding | 10.609 | 2.719 | 2.800 | 913 | 9.614 |
A. TOTAAL VOORZIENING PASSIVA | 21.549 | 10.215 | 3.494 | 4.774 | 23.495 |
P5: Bouwgrondexploitatie en bouwgrond | 0 | 935 | 0 | 0 | 935 |
b1. Onderhanden werk | 0 | 935 | 0 | 0 | 935 |
P1: Dubieuze debiteuren sociale dienst | 1.456 | 0 | 643 | 0 | 812 |
P4: Dubieuze debiteuren Zorgvlied | 69 | 10 | 0 | 4 | 75 |
P5: Dubieuze debiteuren bouwleges | 266 | 55 | 1 | 0 | 320 |
P8: Dubieuze debiteuren | 818 | 1.124 | 114 | 51 | 1.778 |
b2. Debiteuren | 2.608 | 1.190 | 757 | 55 | 2.986 |
B. TOTAAL VOORZIENING ACTIVA | 2.608 | 2.125 | 757 | 55 | 3.921 |
Voorzieningen (A+B) | 24.157 | 12.339 | 4.251 | 4.829 | 27.416 |
beoordeling egalisatievoorziening kostendekkende exploitatie
In de nota reserve en voorzieningen 2012 staat opgenomen dat de egalisatievoorzieningen "Zorgvlied", "huishoudelijk afval" en "riolering" maximaal 10% van de omzet mogen bedragen. Voor het bepalen van de omzet is gekozen voor het in de paragraaf lokale heffingen vermelde bedrag in de kolom "opbrengst heffing in de rekening".
riolering
De stand van de egalisatievoorziening riolering bedraagt eind 2020 € 1,4 miljoen. Dit overschrijdt het plafond van 10% van de omzet op het taakveld riolering (€ 0,9 miljoen). Als op rekeningbasis het vastgestelde maximum wordt overschreden, worden bij de eerstvolgende Perspectiefnota concrete voorstellen gedaan hoe hiermee om te gaan.
bedrag x € 1.000 | maximaal percentage | omzet / opbrengst | omzet x % | Boekwaarde 31dec20 | toegestaan -/- boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|
begraafplaats Zorgvlied | 25% | 4.332 | 1.083 | 240 | 843 |
huishoudelijk afval | 10% | 9.902 | 990 | 231 | 759 |
riolering | 10% | 9.049 | 905 | 1.403 | -498 |