3 Paragrafen

3.4 Bedrijfsvoering

Organisatie

Het jaar 2020 was een ‘vreemd’ jaar. Vanuit het niets dook het coronavirus op en ontwikkelde zich razendsnel tot een internationale pandemie. De wereld ging in lockdown en ook bij de gemeente Amstelveen werd thuiswerken en het AMK (Anderhalve Meter Kantoor) de norm. De impact van het corona-virus was en is groot. Niet alleen privé, maar ook de manier waarop we werken op het raadhuis en alle ander locaties. Vanuit ICT en HRM is in 2020 hard gewerkt om er voor te zorgen dat iedereen zo goed mogelijk thuis kon werken en digitaal kon vergaderen. Extra ICT-middelen zijn zoveel mogelijke binnen de beschikbare budgetten gerealiseerd.

De lockdown heeft ons ook versneld in een andere manier van werken, die snelheid, bereikbaarheid en in samenhang (SBS) ondersteunt. Flexibiliteit, meer op afstand, werken waar het werk is, is zeker iets wat we willen vasthouden en nu ook stevig in investeren. 

De corona-uitbraak betekende voor een aantal afdelingen een toename in werkdruk en het anders organiseren van de dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan Burgerzaken en sociaal loket (klanten alleen op afspraak), handhaving, Zorgvlied, afvalbrengstation (inclusief het nodig zijn van beveiligers), afvalinzameling, klantcontactcentrum en de servicedesk ICT.

Ook het uitvoeren en aanbieden van alle lokale, bovenop de landelijke, steunmaatregelen heeft een fors beroep gedaan op de ambtelijk capaciteit. De digitale slag die de organisatie in 2020 verder heeft doorgevoerd heeft de organisatie in staat gesteld om inwoners snel te kunnen ondersteunen bij het oppakken en uitvoeren van alle regelingen. Dat was en is pittig en veel dank gaat dan ook uit naar onze medewerkers.

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2021 13:59:39 met de export van 06/29/2021 13:51:28