3 Paragrafen

3.4 Bedrijfsvoering

HRM

Arbeidsmarkt en inhuur
Om ondanks de lockdown de vele (extra) werkzaamheden en projecten te kunnen uitvoeren is voor een bedrag van € 24,2 miljoen ingehuurd. Door deze extra werkzaamheden was een toename (€ 3,9 miljoen) zichtbaar in de inhuur ten opzichte van 2019. Het bedrag aan inhuur ligt € 1,5 miljoen onder de prognose bij de 2e tijdvakrapportage.
Ter overbrugging van vacatures of vervanging bij ziekte is net als vorig jaar een afname zichtbaar in de inhuur. Om inhuur verder te beheersen, zowel in hoeveelheid als in kosten, wordt er onder andere ‘inhuurbeperking’  opgelegd in vakantietijden en hanteert de organisatie strakke tarieven. Een kleine benchmark leert ons dat onze inhuurtarieven gelijk of iets lager liggen dan elders in deze arbeidsmarktregio. Om de robuustheid van de organisatie te versterken, worden reguliere werkzaamheden zoveel mogelijk door het eigen personeel gedaan. Daar waar er incidentele middelen beschikbaar zijn of een flexibele schil vereist is zetten we tijdelijke arbeidskrachten in. 

De huidige -veranderende- arbeidsmarktsituatie heeft het ook mogelijk gemaakt om goede inhuurkrachten in dienst te nemen. In 2020 is 26% van de arbeidsovereenkomsten ingevuld door voormalige inhuurkrachten, inclusief payroll. Dit geldt ook voor een aantal stagiaires die we aan onze organisatie hebben kunnen binden. Het afgelopen jaar heeft de organisatie 127 collega’s mogen verwelkomen en 35 stagiaires een leuke stageplaats kunnen bieden. De ambtseed is afgenomen bij alle nieuwe medewerkers, waarvan 78 keer digitaal. Verder zijn voor het Onboardingsprogramma diverse digitale bijeenkomsten georganiseerd.

Corona
In 2020 is de organisatie zo snel mogelijk aangepast op de corona-maatregelen. In de gemeentelijke locaties zijn voor de medewerkers en de bezoekers veiligheidsmaatregelen getroffen en waar nodig corona-testen en griepprikken beschikbaar gesteld voor medewerkers.
In lijn met het kabinetsbeleid zijn medewerkers opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken.  Hiervoor zijn eerst kortetermijnmaatregelen genomen. De meeste medewerkers met een bureaufunctie zijn voorzien van een laptop en telefoon. Voor kosten van de inrichting van de eigen thuiswerkplek is het mogelijk gemaakt om het individueel keuzebudget in te zetten.
Om het opnemen van verlof te stimuleren zijn extra verlofuren toegekend bij het opnemen van aaneengesloten periodes van verlof. Verder is de reiskostenregeling aangepast en zijn aan medewerkers in cruciale beroepen werkgeversverklaringen verstrekt voor de kinderopvang. Als zich problemen voordoen in de afstemming tussen werk- en privésituatie wordt de mogelijkheid geboden om maatwerkafspraken te maken.

Ondanks dat het virus in 2020 (en nog steeds) flink om zich heen slaat is het ziekteverzuim in 2020 niet hoger geweest dan in eerdere jaren zonder corona. Op basis van wekelijkse sfeerbeelden van de afdelingen is de continuïteit van de kritische bedrijfsprocessen continue onder de aandacht geweest om, indien nodig, snel te kunnen anticiperen.

Eigentijds werkgeverschap

We stimuleren medewerkers om activiteitgericht te werken. Dit in samenhang met de modernisering van de huisvesting en het organisatiebreed in bruikleen geven van ICT-apparaten. We noemen dit ‘werken waar het werk is’. Dit concept vraagt van leidinggevenden een andere manier van leidinggeven dan voorheen.
In het najaar heeft de directie daarom in werkconferenties met leidinggevenden gesproken over de organisatieontwikkeling en hoe de veranderende manier van werken hier optimaal aan bij kan dragen. Het thuiswerken in het kader van de corona-crisis is het nieuwe normaal  geworden en heeft het omarmen van dit concept versneld. Dit blijkt ook uit het medewerkersonderzoek over het werkgeverschap tijdens de corona-crisis. Een groot deel van de medewerkers geeft aan dat zij ook na deze pandemie deels thuis willen blijven werken. 

Ook is op een eigentijdse manier aandacht gegeven aan het bewustzijn rondom integriteit. Medewerkers zijn uitgenodigd om online te reflecteren op een aantal morele dilemma’s en aan te geven welke dilemma’s zij willen bespreken in het werkoverleg. Medewerkers in administratieve functies en hun teamleiders hebben deelgenomen aan het trainingsprogramma van het A+O fonds ‘Digiduurzaam’. Snel anticiperen op veranderingen in het werk en duurzame inzetbaarheid zijn belangrijke elementen in de toenemende digitalisering van werkzaamheden binnen de gemeente.

Bij het uitvoeren van de publieke taak is ongewenst gedrag nooit gerechtvaardigd. Als dit zich voordoet handelen wij naar vastgesteld beleid en doen wij waarschuwingsbrieven uit en delen we zo nodig een raadsverbod uit, om voor onze medewerkers een veilige werkomgeving te behouden.

Rekening 2019

Prognose 2020 2e tijdvak

Rekening 2020

Inhuur

20.325

25.618

24.198

Loonsom

66.910

71.222

71.576

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2021 13:59:39 met de export van 06/29/2021 13:51:28